FOTOINZERTVOLBA LYŽÍFÓRUMANTICARVINGFOTO-VIDEO
www.carv.cz
 
 
  
E-SHOP Osobní odběr SKIcentrum BRNOKurz FUNCARVINGURYCHLOKURZY carvinguTESTcentrum LUSTI

Jak na Krym?

Slovanství.cz

Slovanská kultura.cz

Neděláme si iluze o tom, že toto je jediná správná teorie moderního lyžování. Následující úvahy vycházejí z poznatků, které jsme získali v praxi, které neustále upravujeme na základě dalších zkušeností a dle aktuálních informací.
Pokusíme se v tomto článku zcela vyhnout odborné terminologii a nepochopitelným dlouhým souvětím. Tato úvaha je určená, tak jako lyžování samo, široké veřejnosti. Nepíšeme tedy článek sami pro sebe a "čtyřem" lyžařským odborníkům v ČR.
V dnešní převratné době změn lyžařské techniky a nástupu carvingové jízdy jsme hledali prvek, který tyto techniky spojuje. Ačkoliv na první pohled na svah nám připadá, že skoro každý lyžař jezdí trochu jinou technikou a stylem, existuje jeden jednotící prvek pro všechny:



Připadá vám to trapně jasné? Na čem by tak asi měl stát? Proč zdůrazňujeme něco, co ví každé malé dítě? Že jste se dozvěděli něco, co dávno víte? Pokusíme se vysvětlit.
Fenomén jízdy na obou nohách je stejný pro "Ebeho"(S. Eberharter), tak i pro dítě které se na ta " divoká prkýnka" postavilo poprvé.
Budeme se věnovat jízdě v obloucích (předpokládáme, že není potřeba zdůrazňovat, že při přímé jízdě - šusem - stojí lyžař na obou nohách). Zároveň budeme popisovat jízdu carvingovým, tedy řezaným obloukem. Ostatní techniky chápeme jako techniky doplňkové, které ale vycházejí za stejného teoretického základu.

V různých obloucích může lyžař použít různý poměr zatížení obou lyží

Poměr se v různých obloucích může lišit od 100% zatížení vnější lyže (klasická kročná technika - 70.léta min.století), přes rovnoměrné zatížení obou lyží k 100% zatížení pouze vnitřní lyže.

Česká škola lyžování byla pro dané století a hlavně technologii konstrukce lyží přínosem, protože popisovala (velmi složitě) jízdu řezaným obloukem na rovných lyžích bez rádiusu. Jelikož tato technika vychází ze zatížení pouze vnější lyže - vysvětluje nám tedy přibližně 0 - 10 % možného způsobu projetí oblouku. Uznáváme, že i když musel lyžař provádět mnoho složitých a nadbytečných pohybů (píchání holí, krok, nadlehčení, protirotace ramen atd), mohl si dopřát zážitek jízdy řezaným obloukem. Náročnost této techniky, bohužel, umožňovala prožít tento pocit pouze několika desítkám lyžařských nadšenců a specialistů v ČR. Pro širokou veřejnost zůstala tato technika pro svoji složitost a náročnost nedostižnou. Na svahu jsme viděli pouze davy lyžařů "smýkajících".


Způsob, jakým lyžař zatěžuje lyže nám umožňuje popsat jeho jízdu takto:
1.  Klasická technika s rozhodujícím zatížením vnější lyže - fyzicky náročný styl - kompresi (zatížení) v oblouku vstřebává pouze jedna (vnější) noha
  Následuje plynulý přechod k rovnoměrnému zatížení obou lyží.
2.  Race (dále i allround, easy…) - carvingové techniky, kterým moderní konstrukce lyží umožňuje projetí oblouku v poměru zatížení 50 : 50.
  Následuje plynulý přechod k zatížení pouze vnitřní lyže.
3.  Fun (body, extrem, snow) carving. Opět fyzicky náročná technika, která ale přináší vrcholné zážitky z jízdy na vnitřní lyži, které nelze vysvětlit nikomu, kdo je neprožil.

Někdo jezdí v poměru 40 : 60, další 30:70 atd. Každý lyžař nyní může plně využít svých schopností a preferovat styl jízdy, který mu vyhovuje. Obecně probíhá vývoj jízdy v oblouku od zatížení vnější lyže směrem k zatížení vnitřní lyže až do okamžiku kdy se protnou technické možnosti lyží a tělesné schopnosti lyžaře. Styl jízdy bude v přesném souladu s možnostmi lyžaře a nikdo mu nemůže vyčítat, že nejezdí tou jedinou "správnou" technikou. 
Ta již totiž
n e e x i s t u j e. Což je pro některé teoretiky opravdu "rána". Ani se jim nedivíme….
Toto rozdělení a tyto způsoby projetí oblouku řezaným - carvingovým - způsobem nám přinesly nové technologie výroby lyží. Setkáváme se s fenoménem, který tady doposud nebyl a máme jedinečnou příležitost ho využít. To, že jsme schopni projet oblouk jinak, než zatížením vnější lyže nám přinesl technický pokrok výroby lyží a nikoliv něčí teorie, tak jak tomu bylo doposud při změnách techniky jízdy. Zároveň můžeme při jízdě vypustit všechny nadbytečné pohyby a ještě si užít pocit z přetížení. S tím souvisí i nesrovnatelně jednodušší a rychlejší učení lyžování, ale to už je další kapitola….

TEST - Je potřeba k provedení oblouku na carvingových lyžích provádět:
      1. Zdvih těžiště těla ve druhé části vedení oblouku?
      2. Přenesení hmotnosti těla z lyže na lyži v přechodové fázi?
      3. Snižování těžiště těla ve vertikálním směru a jeho pohybem mimo lyže ve fázi vedení oblouku?
      4. Pohyb vnější paže a hole vpřed a jejím vykývnutím v druhé části vedení oblouku?
      5. Zapíchnutí hole do sněhu ve fázi ukončení oblouku?
      6. Protirotace ramen ve fázi vedení oblouku.?
      7. ...................

Máte pocit, že daným otázkám nerozumíte? Že si popsaný pohyb vůbec, ale vůbec nedokážete představit? Nestresujte se, patříte mezi 99,99 % normálních lyžařů.
Tyto pohyby již nebudete pro vaši jízdu již nikdy potřebovat.
Pro zaryté teoretiky, kteří nemají-li graf, nechápou, jeden zde


  Verze pro tisk  

     Přidat  k oblíbeným položkám        Poslat  emailem odkaz na tuto stránku