|
|
|
|
| předmět: Ještě k radiusu |
21:40:41 |
|
| zpráva: |
Ještě k radiusu: i „kalkulátor“ a návod na těchto stránkách umožňuje chybnou kalkulaci. Požaduje totiž dosadit„největší šířku ve špici“. Ta je ale dnes u většiny lyží vně kontaktního bodu, a to někdy až o 3-4 cm, tedy vmístě, jež se na běžné pevné až tvrdé pistě vůbec nedostane do kontaktu se sněhem. Vše, co za jízdy neleží nasněhu, je ale pro výpočet radiusu irelevantní. Jedině správná je šířka ve skutečných kontaktech. (Může se odté maximální lišit třeba i o 5 mm!) Stejně tak aktivní délka hrany od kontaktu ke kontaktu. Ta se u lyžístejné délky může lišit i o víc než 5 cm, např. lyže do terénu mívají delší špičku a patku s delším ohbím(vzadu až twintip) a tedy relativně ke své nominální (rozvinuté) délce délku kontaktní kratší. Jakmile tytomomenty nezohledníme, zaděláváme si na nepřesnosti. Jakkoli lze použít vzorců (ten s hloubkou vykrojení je BTWzbytečně složitý, lepší je modifikovaná metoda FIS), jedině precizní je konkrétní měření a výpočet s přesnýmikonkrétními údaji.
Jiná věc je, jak velkou roli pro praxi hraje zjištění, že to není např. 12,3, nýbrž12,7 m. Neboli jak velkým hnidopichem má smysl být. |
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
| předmět: Re: Ještě k radiusu |
22:56:21 |
|
| zpráva: |
Radius je pro mě podružná věc, v segmentu skupiny lyží jako například slalomka. Jak píšeš rozdíl mezi 12,3 a12,7m sice je, ale je podružný. Tvůj minulý příspěvek, celý první odstavec o přesném změření radiusu konkrétnílyže je tak dobrý pro výrobce, ale pro uživatele nepotřebný.
Na svejch lyžích si radiusy ani nepamatuju,když se mi někdo zeptá vím, že jsou okolo 12 nebo 13, hlavně co mě zajímá je šířka špičky, středu a paty atvar vykrojení za vázáním. Jestli má lyže 123 nebo 118 mm ve špičce taky není až tak důležitý(poněvadždůležitý je výjezd z oblouku. Takže na patě bych hledal ty rozhodující milimetry.)
Rádius je zase takovápastička od výrobců lyží, kteří ho staví na první místo. Přitom užitečnější pro zákazníka by bylo diferencovatpodle tuhosti lyže. Jako důsledek se potom objevují dotazy jestli mám kopit sallomky s rádiusem 11 nebo 12m. |
|
|
|
|
|
 |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Ještě k radiusu |
11:59:22 |
|
| zpráva: |
Souhlasím. Já jsem to schválně tak detailně rozebíral jednak jako reakci na onen dotaz zde ve foru, jednakproto, že se výpočtem R tak podrobně zaobírá ten zmiňovaný textík na těchto stránkách.
Ani já ti neřeknu,jaký R mají moje (3) obřačky – něco mezi 22(?) a 25 m. Důležitější je jejich tuhost – s měkčí se vejdu i dohustejch branek, s hodně tvrdou už ne – a to, jak jsou rychlý.
„Rozhodující mm na patce“: ano, akorát uzávodních lyží (slalomka i obřačka) je to u většiny firem skoro totéž a do hry vstupují další okolnosti,hlavně tuhost a konkrétní profil.
Asi souhlasím i s tím, že na radius – nejspíš pro jeho jednoduchost apochopitelnost – se klade občas až nepřiměřený důraz. Jako hrubý orientační údaj je cenný, jako hnidopišstvíplusminus metr už smysl ztrácí.
Diferenciace podle tuhosti by byla zajímavá, ale myslím, že pro většinulidí by to byl obtížně zpracovatelný údaj a navíc má smysl zase až s dalšími vlastnostmi lyže. IMO by to snadšlo v případě, že by výrobci znatelně omezili dnes nesmyslně vysoký počet svých nabízených modelů. Ono to defacto existuje i nyní, ale v podstatě/skoro stejná lyže o jiné tuhosti se nazve jinak a z obchodních amarketingových důvodů prodává jako úplně samostatný model. |
|
|
|
|
|
 |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
14:52:10 |
|
| zpráva: |
Je mi jasné, že prodávat stejné lyže, odlišující se pouze tuhostí je čirý idealismus. Ale, když si představíš,že by se prodávaly tři varianty stejnejch(stejný vlastnosti pro různé váhové kateggorie) slalomek neboobřaček, dejme tomu pro 60kg, pro 90 a pro 120kg, tak by se teprve potom dalo uvažovat a mluvit o zodpovědnémvýběru lyže. V podstatě všechny další parametry lyže (R, L, )pokulhávají za tímto argumentem.
Jak píšešdneska de facto něco takového existuje, ale je to spíš diferenciace v kvalitě. |
|
|
|
|
|
 |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
15:25:51 |
|
| zpráva: |
Máš pravdu. Ale pokud vím, tento „zodpovědný výběr“ funguje akorát u závodních lyží, když se propracuješ kestavu, kdy lze volit podle osoby jezdce. Lze vůbec zazlívat výrobě a obchodu, že postupujou pragmaticky? Jábych si klidně koupil lyže bez designu s nápisem „90 kg“, ty nejspíš taky, ale kolik takových je? My (a těchpár borců, co pořád tyhle výměny sledujou) jsme extrémní prdlouši, ale branži živí většinovej zákazník, a tenchce svý :-))).
Víš, co svého času soukromě přiznal jeden významný konstruktér? Že hlavní slovo v téhlebranži má marketing a obchod. Tak co bysme chtěli, žejo...
Ale abych nekončil tak pesimisticky: IMO tochce zkoušet a testovat, nenechat si namluvit příliš nesmyslů (dvojnásobný držení, několikanásobný zesilováníenergie apod.) a držet si vedle lyžařskýho nadšení i přiměřenou skepsi. |
|
|
|
|
|
 |  |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
16:35:09 |
|
| zpráva: |
Ano, bohužel to tak je. Nakonec stejně člověk, kterej má zájem o lyžování tak si to svoje vysněný nádobíčkosežene, akorát, že si to nekoupí v giga sportu, že jo? Takže všechno je v pořádku, každej si sežene takovoulyži kolik vloží energie do jejího obstarání.
Nedá mi to nesrovnat s cyklistikou. Není problém sehnatidentickýho Treka na kterým jezdí Lance Armstrong, není problém sehnat podlimitního cannondale na kterýmSimoni vyhrál Giro. Prostě jsou k dispozici na trhu. Neberu do úvahy peníze o to mi teď nejde. Jde mi odostupnost špičkovýho materiálu.
Když mi v katologu vyrobce lyží napíše, že tato lyže je přímo zesvětového poháru, tak nevím jestli se mám smát nebo brečet. A že to píšou všichni a takhle přitom nelžou aninaši politici. |
|
|
|
|
|
 |  |  |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
19:10:36 |
|
| zpráva: |
No, já bych nebyl až takovej optimista. Už to vidím, jak se Franta Vocásek z Horní Dolní dobejvá k Atomikům,že chce stejný lyže jako má Eberharter. Tady už nejde o energii a o práci s informacemi. Z fabriky by ho možnávynesli v zubech, ale nakonec bych mu třeba poradil Toniho Monze, kterej by mu dodal tovární Atomiky, dokoncei určitou tvrdost podle dohody, ale snad si nebudeme myslet, že v závodním oddělení ze dvou úplně stejnýchpárů dají stranou jeden pro Steffa a druhej pro Vocáska.
Kola neumím posoudit, ale věřím, že se najdoušíbři, který ti dodají „zaručeně identickýho Treka, na kterým jezdí Lance Armstrong“. Z lyží ale znám spíšpřípady, kdy i reprezentanti vyfasovali navzdory slibům jen závodní sériovku.
Nad těmi slogany vkatalozích občas přemýšlím, jak moc se mám urazit, když mě evidentně berou za blbce, kterýmu lze naservírovatnesmysly jako např. „závodní obřáková mašina ze Světového poháru“ s nepovoleným radiusem 17,5 – 19,5 metru.Atd. atp., příkladů plno. Kdo tomu rozumí, ví, že je to blábol, kdo ne, skočí na to a kvůli tomu se to holtpíše.
Když o tom napíšu, myslíš, že to někdo otiskne? :-(((
BTW, navodils hezkou otázku: lžou víckatalogy lyží nebo naši politici? |
|
|
|
|
|
 |  |  |  |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
20:04:22 |
|
| zpráva: |
Když jsme u těch katalogů. Co si mám myslet, když mi v katalogu napíšou měkká lyže....odpouští chyby, tvrdáne. Co mysleli konktrétně těma chybama?
Ještě obecně do diskuze. Na příští rok bude asi nutná koupěnového oblečení na lyže. Mohl by mi někdo poradit značku(y), kde dostanu dobrou kvalitu za ruzumný peníz.Díky |
|
|
|
|
|
 |  |  |  |  |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Oblečení |
10:49:31 |
|
| zpráva: |
Už dvě sezóny jezdím v bundě a kalhotách od brněnské firmy Mill - http://www.mill.cz a jsem velice spokojen.Ceny jsou sice o něco vyšší než u Hannahu a podobných výrobců, ale zase je to z velice kvalitního materiálu -membrána Gelanots je asi druha nejlepší "nepromokavá vrstva" po original Goretexu. Ty různé zátěry(Aquatech, Dry-Max,..) na lacinějších výrobcích se s tím nedají srovnat, i když do nenáročných podmínek tobude celkem jedno.
Já jsem už několikrát jezdil celý den v dešti se sněhem a byl jsem relativně v suchu.Ale pozor, je to snowboarďácký oblečení, takže ortodoxní lyžníci-puristi z toho možná dostanou vyrážku ( mě tonevadí, jezdím na obojem :-)) |
|
|
|
|
|
 |  |  |  |  |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
07:39:17 |
|
|
|
|
|
|
|
 |  |  |  |  |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
11:37:40 |
|
| zpráva: |
Začal jsem psát odpověď, ale pak jsem si uvědomil, že vyčerpávající a fundovaná už je tak složitá, ženeexistuje důvod, proč by měla zadarmo zdobit cizí webobé stránky. Mám to sepsané, ale schovám si to k dalšímcenným informacím a radám na podzim do SNOW (kupujte a čtěte!!!).
Dobrý oblečení dělá VIST, ale ceny jsouasi poněkud vyšší. Jinak přehled nemám. |
|
|
|
|
|
 |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
14:54:30 |
|
| zpráva: |
Předcházející příspěvek je od samozvaného doktora lyžařských věd..... |
|
|
|
|
|
 |  |  |  |  |
|
|
|
|
| předmět: Re: Re: Re: Re: Re: Ještě k radiusu |
15:40:45 |
|
| zpráva: |
Netrap se: jsi sice samozvanej, ale znám oficiální ski-doktory, jejichž výplody jsou kdesi mezi komedií :-)))a tragédií :-(((. |
|
|
|
|
|
|